Het Belgisch – Zuid-Afrikaanse Maison Macolat heeft een tweede kapitaalronde ter waarde van 1 miljoen euro afgerond. Het kapitaal werd verkregen door middel van een pitch bij de 19 bestaande investeerders en bij nieuwe investeerders. De ronde voegt bijkomende middelen toe na een eerste kapitaalsinjectie in 2016 en moet Maison Macolat in staat stellen een grote speler te worden op het gebied van luxe bonbons en pralines. Business angels en coördinatoren van BAN Vlaanderen hielpen het business plan van de onderneming scherp te stellen en speelden nu een voorname rol in het ophalen van bijkomend kapitaal. De wisdom van BAN Vlaanderen werd op deze manier verder geconcretiseerd.
Maison Macolat produceert luxe bonbons gemaakt van de beste kwaliteit Zuid-Afrikaanse macadamianoten en Belgische chocolade. De onderneming bouwt voort op een geschiedenis die teruggaat tot 1883 toen de Duitse familie Bunge naar Zuid-Afrika migreerde en de Friedewald boerderij begon waar ze macadamianoten kweekte. In 2015 studeerde afstammeling Julian Bunge Economie aan de Universiteit Antwerpen. De jonge ondernemer schreef zijn thesis over de waardeketting van de macademianoot en leerde dat het microklimaat in Zuid-Afrika de hoogst aangeschreven kwaliteit noten ter wereld voortbrengt.
Tegelijk herontdekte hij de banden van zijn familie met de stad Antwerpen: ‘Bunge Trading Company had in de 19e eeuw een in- en uitvoerhandelsonderneming. “Dit inspireerde mij om iets te doen met dat deel van onze geschiedenis. Ik wilde een huwelijk tot stand brengen dat het beste van onze macademianoot koppelt aan Belgische chocolade en zo een mooi nieuw product maken”, zo omschrijft Julian Bunge zijn visie.
Bijgestaan door coördinatoren van BAN Vlaanderen verfijnde Julian Bunge zijn idee tot een business plan. Het plan leidde tot een pitch in het najaar van 2016. In juni 2018 werd Maison Macolat opgericht als onderneming met 547.000 euro aan kapitaal geïnvesteerd door 19 Business Angels waaronder meerdere leden van BAN Vlaanderen. Het kapitaal werd aangewend om het product, de branding en de productieketen te ontwikkelen.
In de loop van 2018 en 2019 zagen diverse luxueuze macadamia-bonbons het daglicht. Een vernuftig back-endsysteem stelde de onderneming in staat om de ambachtelijke bonbon te laten uitgroeien tot een commercieel product zonder aan de kwaliteit te tornen. Dankzij een doorgedreven commerciële ontwikkeling in 2019 slaagde Maison Macolat erin belangrijke klanten aan te trekken waaronder luxe warenhuizen en gereputeerde winkels.
Julian Bunge: ‘De sluitsteen van ons succes is onze hoogwaardige strategie. Wij willen dat ons sales team ware ambassadeurs zijn van Maison Macolat. Op de ISM 2019-beurs, werden contracten afgesloten met belangrijke klanten in België, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland. We hebben een Business Development Manager van topniveau aangetrokken en een flexibel, efficiënt en duurzaam model ontwikkeld om nieuwe markten binnen te treden en te veroveren.’
Van augustus tot 20 december 2019, deed Maison Macolat pitches bij bestaande en nieuwe investeerders en business angels. De onderneming onderhandelde een kapitaalinjectie van 1 miljoen euro om zijn verkoopsteam en zijn marketingcommunicatie nog verder te ontwikkelen.
Julian Bunge: ‘Ons doel is nu om onze voetafdruk in Europa verder te vergroten, onze kernmarkt te versterken en vervolgens naar London en Noord-Europa te trekken. Een andere prioritaire doelstelling is de nichemarkt van de taxfree winkels inpalmen. In 2024 willen we starten in Azië en zullen we het enorme potentieel van de Chinese markt aanboren.’