Serial ondernemer Anjo De Heus haalt met zijn nieuwste bedrijf PlayTreks €125.000 extra kapitaal op
Brussel, 26 Oktober 2020 – PlayTreks BV, het nieuwste bedrijf van ondernemer Anjo De Heus, slaagde erin om een belangrijke kapitaalsverhoging door te voeren. Twee business angels van Business Angels Netwerk Vlaanderen (BAN Vlaanderen) brachten samen €55.000 in; het Europees crowdfundingplatform Spreds zorgde voor het aanvullende bedrag van €65.000. Een uniek concept gekoppeld aan gedreven ondernemerservaring en getalenteerd team moet PlayTreks in staat stellen om een jaarlijkse omzetmarkt van €30 à 35 Miljard succesvol te bespelen.
PlayTreks is een uniek marketing analyse platform, ontwikkeld voor de muziekindustrie. Op basis van algoritmes en relevante correlaties tussen gegevens die te vinden zijn in bronnen als streamingplatformen (Spotify, Apple Music en meer) en social media platformen, krijgen artiesten een transparante analyse en informatie over de prestaties van hun muziek. Zo leren ze bijvoorbeeld hoe dikwijls hun muziek wordt beluisterd, op welke playlists het voorkomt enz. Voor elke artiest erg belangrijke informatie, vooral als het gaat over een betere profilering en verdere fine-tuning van zijn/haar werk en marketing activiteiten.
Moderne streamingplatformen zitten met een gigantische hoeveelheid aan gegevens die nog te weinig worden gedeeld en zichtbaar worden gemaakt. PlayTreks ontwikkelde een softwareplatform dat data presenteert in leesbare vorm. Zo krijgen artiesten een veel beter inzicht over wat er gebeurt en bijkomend duidelijke tips over hoe ze meer zichtbaarheid kunnen creëren en dus succesvoller kunnen worden. PlayTreks biedt ook de mogelijkheid muziek te distribueren naar meer als 100 streaming platformen.
De roots van PlayTreks zijn terug te vinden in de opstart van data gedreven recordlabel MASSENCE Music Group, opgericht in 2019, met een A-Z dienstverlening gaande van coaching, marketing, productie en distributie van muziek. Uit lopende gesprekken bleek al gauw dat artiesten vanuit de industrie weinig sturing en hulp kregen. Verdere research bevestigde dit.
Eind 2019 startte het team van MASSENCE dus in parallel met de ontwikkeling van een softwareplatform onder de noemer PlayTreks.
Begin 2020 begon PlayTreks vastere vorm aan te nemen maar belandde meteen in volle Corona-crisis. “Een softwareplatform bouwen, financieren en naar de markt brengen is altijd een uitdagende oefening; in een Corona-context waarmee fysiek contact tussen teamleden-ontwikkelaars onmogelijk was, wordt dit extra uitdagend en complex”, aldus De Heus.
PlayTreks startte in maart 2020 haar zoektocht naar extra financiering; in eerste instantie via crowdfunding vanwege het feit dat PlayTreks een echte B2C oplossing is. Dit bleek naar timing toe een moeilijk moment met beurzen die negatief evolueerden en mensen die thuis bleven vanwege de onzekere tijden. Gelukkig kwam PlayTreks op het juiste moment in contact met een coördinator van BAN Vlaanderen waarna alles snel evolueerde. In augustus werden de eerste gesprekken aangeknoopt met business angels, gevolgd door de ondertekening van een kapitaalsverhoging midden september.
PlayTreks focust vooral op het snel groeiende segment van de ‘Do it Yourself’- artiesten (+ 40% in 2019); die met miljoenen actief zijn op de gekende streamingplatformen. Het bedrijf biedt hen een interessante waarde propositie aan die voor artiesten zowel betaalbaar als transparant is. Via een maandelijks abonnement krijgt de gebruiker allerlei data over hoe het met zijn/haar muziek gaat en tips om ervoor te zorgen onderscheidend en de beste te zijn tussen een aanbod van een 40.000-tal songs die dagelijks worden gedistribueerd op Spotify alleen.
Volgens Anjo De Heus speelt PlayTreks duidelijk in op een opening in markt. “De muziekindustrie is een bloeiende en lucratieve markt; waar relatief weinig data teruggaat naar de artiesten. Dit willen we veranderen; meer transparantie en meer democratisering van de industrie is ons doel. We beginnen met 8000 gebruikers op ons platform om van daaruit verder te groeien. Het is onze ambitie om een belangrijke speler te worden in de muziekwereld”.
Het softwareplatform van PlayTreks wordt gelanceerd in November 2020.
Meer info over PlayTreks:https://playtreks.com
CEO en oprichter: Anjo De Heus
Over BAN Vlaanderen (www.ban.be)
BAN Vlaanderen vzw is hét platform waar kapitaalzoekende ondernemers en privé-investeerders elkaar vinden om via kapitaalinbreng en kennisoverdracht deze ondernemers een traject te laten afleggen naar groei en succes. BAN Vlaanderen zet in op hoge kwaliteit en toegevoegde waarde. Onder het motto ‘a Wise Deal with Wise Money’ werd een strategie ontwikkeld die erop gericht is om de slimste synergie te bewerkstelligen tussen expertise, kapitaal en ondernemerschap.
BAN Vlaanderen kan rekenen op de expertise en steun van een bijzonder sterk nationaal en internationaal netwerk van business angels, succesvolle ondernemers en ondernemende financiers. De ultieme doelstelling is steeds om tot de beste overeenkomst te komen tussen onderneming en markt enerzijds en ervaring en expertise van de business angel anderzijds.