BAN Flanders en funding agency The Harbour bezegelen nagelnieuw samenwerkingsverband met een eerste gemeenschappelijk project. Zes business angels en leden van Business Angels Network Flanders stappen met raad en daad en met een totaal kapitaal van EUR 250K aan boord van de jonge Vlaamse onderneming Crimibox. De overeenkomst is de eerste concrete deal die voortkomt uit de strategische samenwerking tussen BAN Flanders en funding expert The Harbour. Die laatste faciliteerde Crimibox' zoektocht naar kapitaal en bracht de jonge onderneming in contact met BAN Flanders.
Met de fondsen zal Crimibox zijn aanbod aan krimi-spelboxen diversifiëren en nieuwe markten aansnijden. De business angels leveren onder leiding van succesvol onderneemster Nathalie Sintobin onschatbare expertise en een ruim netwerk.
Crimibox bedenkt mysterieuze moordzaken die om een oplossing smeken. Oprichter Jimmy Cowé (foto) werkt bij de politie wanneer hij in juni 2017 Crimibox opstart. 'Ik had eerder al een succesvolle zaak doorverkocht en wilde blijven ondernemen. Grappig genoeg vond ik de inspiratie voor Crimibox in mijn baan bij de politie – met name in onopgeloste gerechtelijke onderzoeken. Zo ben ik fictieve moordzaken gaan verpakken in een speldoos die een klein gezelschap een avond lang kan boeien. De spelers vinden in de doos levensechte documenten en bewijsstukken en moeten als heuse onderzoekers aan de slag met de schaarse aanwijzingen. Het spel breekt uit de fysieke wereld en bevat clues op het web.'
Crimibox kreeg een enorme boost tijdens de Covid-periode die massaal gezelschapsspelen deed kopen. Het bereikte intussen meer dan 80-duizend klanten in Vlaanderen en Nederland. Crimibox werkte ook samen met Undercover en Beau Séjour om amusement in de geest van de tv-reeksen te creëren.
De onderneming wilde van dit momentum gebruik maken om zijn aanbod te diversifiëren en andere markten aan te boren met mysteriespelletjes voor kinderen – neem een onderzoek naar gestolen diamanten – of de grote B2B-markt met haar evenementen en teambuildings. Daarom trok ze midden 2021 op zoek naar vers kapitaal.
Crimibox nam funding agency The Harbour onder de arm, een partner van BAN Flanders. The Harbour speelde zijn rol als funding expert: het hielp de jonge onderneming bij het opstellen van documenten, het kiezen van de juiste financieringsstrategie en het introduceren bij de juiste financieringskanalen.
The Harbour coachte Crimibox bij het opstellen van een pitch die niet in dovemans oren viel bij het business angels netwerk. BAN Flanders gidste vervolgens Jimmy Cowé op pad naar gelauwerde onderneemster en business angel Nathalie Sintobin die lead angel werd. Mevrouw Sintobin leidt een team van in totaal zes business angels die niet alleen investeren maar ook en vooral actief zullen deelnemen aan het uitbouwen van Crimibox. De overeenkomst werd in September beklonken en gaat over een totale investering van EUR 250K.
Crimibox heeft de ambitie om gedurende de komende tien jaar uit te groeien tot de referentie voor alle misdaad gerelateerde gezelschapsspelen en ervaringen. Het werkt daarom een compleet aanbod uit van levensechte crime scenes waar je op zoek moet gaan naar de moordenaar, een boekenreeks, vlogs, een podcast, …
The Harbour en BAN Flanders vullen elkaar prima aan in de markt van start- en groeikapitaal. The Harbour zorgt ervoor dat de ondernemer voorbereid is op de gesprekken met de investeerders; de pitch deck en het financieel plan worden op punt gesteld en alle noodzakelijke informatie wordt verzameld zodat investeerders hun huiswerk kunnen doen. Vervolgens selecteert het de meest geschikte partners en begeleidt het de ondernemer in de gesprekken en onderhandelingen met de verschillende financieringspartijen. Het neemt aldus een zware taak uit handen van de onderneming die de focus op haar markt kan behouden.
BAN Flanders van zijn kant, brengt een ondernemer in contact met kapitaal en kennis. Van bij de eerste contactname krijgt de ondernemer een individuele contactpersoon toegewezen die helpt bij de analyse en screening van het businessplan en ervoor zorgt dat het project zo optimaal mogelijk wordt voorgesteld aan een groep van business angels. Opleiding van de ondernemer via de gratis Wise Academy maakt daarvan deel uit, maar ook een persoonlijke sparring over het ondernemingsplan en een dry-run van de eigenlijke pitch. Na de pitch zorgen BAN Flanders dealguides ervoor dat de gesprekken tussen de ondernemer en de kandidaat-investeerders op een optimale manier verlopen, om uiteindelijk beide partijen naar een duurzame deal te begeleiden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van beproefde tools zoals termsheets en angel-overeenkomsten.
Wanneer het investeerders-netwerk, cases binnen krijgt die veelbelovend maar nog onaf zijn, of die om complexe multimodale cofinanciering vragen, kan het op zijn beurt de kandidaten doorsturen naar The Harbour.
“The Harbour en BAN Flanders willen beiden ondernemers naar een hoger niveau te tillen. Het is een verrijking om de funding-bijstand van The Harbour te koppelen aan de sterke groep angels van BAN Flanders, om zo nog meer ondernemingen te funden. Crimibox was een eerste succesrijke samenwerking, het begin van nog vele deals in de toekomst,”Marijke Van de Sompele | CEO The Harbour
De partners zoeken samen naar de meest optimale financieringsmix. The Harbour heeft partnerships met banken, de Overheid, equity aanbieders en aanbieders van alternatieve financiering zoals crowdfunding. Equity is een domein waarin BAN Flanders bij uitstek sterk staat. Tegelijk vult The Harbour BAN Flanders aan in de internationale ambitie van die laatste: 30% van de kandidaten van The Harbour is op zoek naar internationaal kapitaal.