BAN Flanders helpt Vlaamse gastronomische starter De Kaasconnaisseur aan kennis, netwerk en kapitaal


Brugge - De jonge Vlaamse onderneming De Kaasconnaisseur trekt via het angel-netwerk van BAN Flanders kapitaal aan. De Kaasconnaisseur is er nu ook voor bedrijven: wij leveren heerlijke kaas onder de beste condities in Vlaanderen en BrusselDrie business angels, Benoit Vanhie, Jan Verbeke en Thomas Van Overbeke stappen samen in de onderneming. Hun gecombineerde ervaring op het vlak van e-commerce en niche marketing moet, samen met hands-on ondernemerschap, De Kaasconnaisseur doen slagen in zijn ambities in de B2B- en B2C- markten. In het totaal verhoogt de onderneming haar kapitaal met 339K euro waarvan 104K euro afkomstig is van de business angels.

De Kaasconnaisseur levert een aanbod van exquise kazen en kaasplanken met een sterke nadruk op de belevenis rond het product. De jonge onderneming maakte in korte tijd naam met haar kaasplanken voor consumenten, maar levert nu ook aan ondernemingen. Je bestelt eenvoudig op de site en je kaas wordt thuis geleverd – uiteraard met garantie op versheid en de best mogelijke bewaring. De Kaasconnaisseur brengt dit met een uniek verhaal zodat je het product nog beter leert kennen en appreciëren. Kortom, De Kaasconnaisseur wil uw voornaamste adviseur en leverancier van dit heerlijke en tijdloze product zijn, dat bij elke gastronomische gelegenheid past.

Oprichter Nick Spanhove meet zich graag het epitheton Culinair Architect aan; net zoals een architect een gebouw tekent, wil hij iets heel moois creëren maar dan in de gastronomie. Nochtans is kaas niet zijn roeping: hij studeerde af in de richting van bank en financiën. Maar net dan sloeg de financiële crisis toe – een sector in depressie was allesbehalve aantrekkelijk voor de jonge dynamische kracht en bovendien bleek een 9-tot-5 baan niets voor hem.

'Ik nam ontslag en ging werken als vertegenwoordiger voor Milcobel, de Belgische marktleider in kaas. Mijn initiële plan was om even te proeven van de commerciële wereld en dan terug te gaan naar de bankwereld, maar de baan voor deze marktleider bleek veel te leuk. Ik zag heel Europa en de lekkere kaas wordt overal geapprecieerd door de aankopers en klanten.'

De gastronomische wereld bracht Nick op het idee om zelf iets nieuws te ondernemen: 'De sector is best conservatief – grote spelers voelen nauwelijks de nood om wat te veranderen aan hun bedrijfsmodel. Ik wilde meer doen met kaas en besloot in 2015 in bijberoep een zaak op te starten met een online dimensie: de klant plaatst een bestelling op de webwinkel en haalt zijn kaas af in een pop-up chalet of winkel.

Online handel in voeding was toen een ondergeschoven kindje: mensen willen wel graag online kopen, maar iets in het concept verse voeding via een website wrong tegen, in harten en geesten. De start was moeizaam, maar in 2020 kwam de coronacrisis en die bracht een compleet nieuwe realiteit – én een boost: plots wilde de consument wel degelijke verse producten online bestellen; de koudwatervrees viel weg en een nieuwe markt bood zich aan.

Het idee van De Kaasconnaisseur is eenvoudig in zijn opzet: de onderneming maakt kaasplanken, maar levert er een verhaal bij. Klassieke kaasplanken gaan niet veel verder dan wat papieren vlaggetjes en de dag nadien ben je vergeten welke die lekkere kaas ook weer was. De Kaasconnaisseur maakt er een beleving van door middel van een tekstboodschap en een persoonlijk spraakbericht van founder Nick met een ludieke kwinkslag, die het verhaal van de kazen brengt en dit ook digitaal aan de klant bezorgt. Dat zorgt voor een extra dimensie en is één van de redenen voor het grote succes. De vast klanten smullen ervan.   

In 2020 werd de vennootschap opgericht. In 2021 kwam er een seed funding om het product klaar te maken voor de markt en te kunnen leveren in het hele land. Tegelijk begon de onderneming ook reclame te maken in het Nederlandstalige landsgedeelte en begon het events en bedrijfsfeesten te verzorgen, met steeds de nadruk op de beleving rond kaas.

'Om onze groeiambitie te realiseren, moesten we investeringspartners vinden die hands-on meewerken en meedenken. We kwamen in contact met BAN Flanders en mochten midden november 2022 op een beurs uitpakken met ons concept. In pitches van 15 minuten konden we de eerste contacten leggen. Gedurende daaropvolgende meetings schaafden we samen aan het businessplan en werkten we naar een overeenkomst met drie business angels die vandaag rond is.

Benoit Vanhie is een ondernemer in de horeca-wereld. De sterktes van Thomas Van Overbeke liggen in het schalen van e-commerce, email marketing en het algemene B2B-luik. Jan Verbeke heeft een groot netwerk en expertise in B2B commerce. De angels brengen samen 104K euro in de jonge onderneming. In het totaal wordt er een 339K euro vers kapitaal geïnjecteerd – het saldo is onder meer afkomstig van 200K in convertibles en een aantal inbrengen in nature.

De fondsen zullen ingezet worden voor het opbouwen van catalogi, het ontwerpen, produceren en verdelen van marketing assets – en het maken van een hoeveelheid gratis kaasplanken voor strategische prospecten. Een som wordt in reserve gehouden als buffer voor de toekomst; de onderneming laat een aantal strategieën parallel werken om haar B2B doorbraak te plannen en wil meteen kunnen opschalen wanneer een strategie aanslaat.

Nick Spanhove kan het belang van de business angels in zijn zaak niet genoeg benadrukken: 'Ik ben begonnen als eenmanszaak maar ik sta open om partners en co-founders aan te trekken om samen de onderneming te laten groeien. Niemand heeft een 360°-kennis; daarom is het van belang dat je mensen aantrekt die je enthousiasme en ondernemingszin delen, maar die complementair denken en werken.

Dit is exact wat ik dankzij BAN Flanders gevonden heb: angels die hun netwerk en ervaring meebrengen en samen met onze onderneming willen groeien.'

Nick Spanhove, founder De Kaasconnaisseur


De Kaasconnaisseur zit op koers om in 2023 positieve cashflow te realiseren en gaat ervan uit in 2024 winst te kunnen maken. De jonge onderneming wil binnen afzienbare tijd verhuizen naar een groter pand om de logistieke kant van de groei op te vangen.

De grootste directe concurrentie in de B2C-markt komt van fysieke winkels en marktkramers – al krimpt die markt en is ze logistiek veeleer beperkt. Internationaal is de grootste concurrentie afkomstig uit Nederland, maar daar ligt de nadruk op vacuüm verpakte Goudse kaas en weinig of geen storytelling of andere meerwaarde. De Kaasconnaisseur wil dan ook op korte termijn de concurrentie aangaan buiten de landsgrenzen – net omwille van de grote toegevoegde waarde die ze te bieden heeft. Voor B2B legt de onderneming vandaag nog de nadruk op West- en Oost-Vlaanderen, waar het zich stevig wil vestigen in de markt om zo naar de andere provincies uit te breiden.

Meest Recente Posts

Hoe kunnen wij u helpen?

Dolores eos qui ratione sequi nesciunt neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet consectetur.Dolores eos qui ratione sequi nesciunt neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet consectetur.

CONTACTEER ONS

Hoe kunnen wij u helpen?

Wilt u graag kennis met ons maken? Graag! Neem gerust contact met ons op, zodat we op zoek kunnen naar een samenwerking. We kijken er alvast naar uit.

CONTACTEER ONS

In de kijker

Hoe kunnen wij u helpen?

Wilt u graag kennis met ons maken? Graag! Neem gerust contact met ons op, zodat we op zoek kunnen naar een samenwerking. We kijken er alvast naar uit.

CONTACTEER ONS