Pomton maakt van een oude horeca-bekende een heus merk


Jonge Antwerpse onderneming trekt ervaren business angels aan om doorbraak mogelijk te maken.

Antwerpen, 29 Juni 2023 --- BAN Flanders helpt de Antwerpse starter Pomton aan twee nieuwe ervaren en gereputeerde business angels. Dieter Wemel en Walter Luyten stappen met kapitaal en raad en daad in de onderneming. Hun netwerken en zakelijke ervaring zullen Pomton helpen om zijn ambities waar de maken: een plaats veroveren voor een tegelijk klassiek en innovatief mixdrankje. Beide angels brengen ook 50K euro vers kapitaal aan. De overeenkomst is een voorbeeld van BAN Flanders' WISE aanpak: slimme investeringen met een hoge toegevoegde waarde voor startende en groeiende ondernemingen. De instap van de angels is deel van een totale kapitaalsverhoging van 500K euro.

Pomton bestaat vier jaar en is het initiatief van Nathan Rosenberg en Kim Huyskens die beide eerder hun sporen verdienden in de drinks-markt. Pomton produceert en verkoopt een verfrissend mixdrankje op basis van pompelmoes sap en tonic. Een drankje dat al heel lang bekend is, maar nog nooit als een volwaardig product gepositioneerd werd.

De oorsprong leest als een zakelijk avontuur: vier jaar geleden kijken beide ondernemers eens aandachtig naar hun caférekening waarop de tonics en pompelmoessapjes apart vermeld worden. 'Wanneer je daar even bij stilstaat, is het best vreemd dat een drankje dat zo populair is, geen eigen gelaat heeft. Iedereen kent pomton – onder die naam of als Eskimo, tennisbal of andere – maar niemand is ooit op het idee gekomen het als één product met een identiteit en prijs aan te bieden. Je kunt het wel op je kaart zetten, maar er is geen ondersteuning of promotie. Het biedt nochtans een mooie marge en heeft flink wat potentieel.'

Wat onderzoek leert dat het drankje ook buiten de landsgrenzen bekend is – Tennisser en golfer René Lacoste bedacht de verfrissende mix in de jaren '60 en in zijn kielzog werd het drankje in de Franssprekende wereld populair als 'Le Chose'.

Wat voor oprichter Nathan Rosenberg begint als een side business, wordt in 2019 een onderneming. Pomton haalt seed capital op en zet zijn product in de markt door middel van een dubbele strategie: verkoop via retailers en via de horeca. In 2020 slaat evenwel de coronacrisis toe met haar lock-downs; maandenlang is er alleen de retail.

Pomton weet een aantal grote ketens zoals Colruyt en Prik&Tik te overtuigen om het product te verdelen en haalt uit de verkoopgegevens waardevolle informatie waarmee ze de consument kan overtuigen. De onderneming ontwikkelt marketingmateriaal en boort een eigen plek aan in een verzadigde markt.

Om de ontwikkeling te financieren, trekt Pomton op zoek naar bijkomend kapitaal en ook en vooral ervaren business angels. The Harbour laat de ondernemers paden kruisen met BAN Flanders.

Kim Huyskens: 'Slim kapitaal is belangrijker dan miljoenen; elke van onze investeerders biedt zijn eigen unieke en intelligente bijdrage. Zo hebben wij een aandeelhouder die supermarkten uitbaat, maar ook een frisdrankenmarketeer en al die talenten samen tillen een organisatie en onderneming naar een hoger niveau. Diezelfde filosofie vonden we meteen terug tijdens onze eerste contacten met BAN Flanders. Het netwerk legt de nadruk op WISE Money; angels leveren in eerste instantie ervaring, netwerk en hands on hulp in de onderneming. Ook de pitch was een heel aangename ervaring op menselijk vlak – je voelt je geen bedelaar, maar wordt verwelkomd als volwaardige partner-ondernemer.'

De onderhandelingen leidden zopas tot een overeenkomst met business angels Dieter Wemel en Walter Luyten. Dieter Wemel is ingenieur van opleiding, ex-McKinsey consultant en nu aan de slag als procesdirecteur bij AutoRepairGroup. Hij zet zijn ervaring inzake bedrijfsprocessen en transformatie in voor Pomton en wordt ook lid van de raad van bestuur, samen met Steven Schutle. Walter Luyten is een van de grootste Belgische experts inzake biotechnologie en artificiële intelligentie. Hij deed onder meer onderzoek naar grondstoffen en de meerwaarde van zijn expertise is evident bij een drankenproducent. Beide angels brengen samen 50K euro kapitaal in. Reeds aanwezige angel investeerders geven eenzelfde som en samen leggen de bank en investeringsmaatschappij PMV 400K euro op tafel.

Pomton wil nu tot het najaar diverse acties opzetten, daaruit data verzamelen en waardevolle informatie destilleren over gedrag en profielen van consumenten. De jonge onderneming staat voor een paar strategische keuzes. Kim Huyskens: 'Zo is er uiteraard de vraag of en wanneer we meer smaken aan het assortiment moeten toevoegen. Maar de recente politieke actualiteit heeft een totaal andere vraag bovenaan op ons agenda gezet: wat met statiegeld op blikjes? Dat is een kleine aardbeving voor de consument. De netto-aankoopprijs van een blikje gaat merkbaar omhoog. En het spreekt voor zich dat het een uitdaging is voor een start-up. Wat gaan we doen? Houden we vast aan blikjes of zoeken we een alternatieve verpakking? Voor welk systeem kiezen we en hoe rijmen we dat met onze strategie en de groeisnelheid die we ambiëren?'

Pomton legt graag de nadruk op de Belgische oorsprong en identiteit van zijn product en merkt ook de positieve effecten daarvan in de markt. 'De hashtags #ikkoopbelgisch en #ikdrinkbelgisch waren geen dode letter – distributeurs hechten belang aan de lokale positionering tegenover de imperialistische merken. 'Vandaag zijn we bijvoorbeeld verkrijgbaar bij Aveve – een match made in heaven: nationale spreiding én een link met een oud en vertrouwd Belgisch merk. Maar ook bedrijfskantines en uiteraard de klant zelf vallen voor het Belgische aspect. Het is zelfs zo dat de Belgische connectie ons heeft geholpen om onze lancering midden in de eerste corona-lockdown toch te doen slagen.'

Pomton maakt ook deel uit van Belgian Craft Drinks – een collectief van Belgische ambachtelijke frisdrankproducenten.

Meest Recente Posts

Hoe kunnen wij u helpen?

Dolores eos qui ratione sequi nesciunt neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet consectetur.Dolores eos qui ratione sequi nesciunt neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet consectetur.

CONTACTEER ONS

Hoe kunnen wij u helpen?

Wilt u graag kennis met ons maken? Graag! Neem gerust contact met ons op, zodat we op zoek kunnen naar een samenwerking. We kijken er alvast naar uit.

CONTACTEER ONS

In de kijker

Hoe kunnen wij u helpen?

Wilt u graag kennis met ons maken? Graag! Neem gerust contact met ons op, zodat we op zoek kunnen naar een samenwerking. We kijken er alvast naar uit.

CONTACTEER ONS