Vorige week opende Merluno het allereerste ImpaktKaffee, een gloednieuw concept van BAN Flanders.
Dit unieke platform brengt early stage ondernemers en investeerders samen. ImpaktKaffee's is één van haar intiatieven om op een hele informele manier een warme setting te creëren met ondernemers, investeerders, kennisorganisaties en overheidsvertegenwoordigers.
Het is precies in dat ecosysteem dat Merluno start- en scale ups helpt om nieuwe producten of diensten naar de markt te brengen en nieuwe markten te verkennen. Om hun marktpotentieel te activeren, zijn vaak investeringen nodig. En die kan je maar best goed voorbereiden! Dat was ook de insteek van onze presentatie: vooraleer je voluit begint te investeren in marketing en sales activiteiten, eerst heel goed te begrijpen hoe je markt – en op welke schaal - het probleem ervaart dat je denkt op te lossen.
De rode draad in deze presentatie is het begrijpen en bereiken van ‘product-market fit’: het staat voor de alignering van je product of dienst op de specifieke behoeften en eisen van je doelmarkt.
Telkens wanneer bedrijven er niet in slagen om hun product-market fit te vinden, leidt dit tot verschillende kritieke valkuilen: lage adoptie en dus tragere groei; moeite om op te schalen; ineffectieve en dus dure marketing; gemiste kansen die concurrenten kunnen grijpen… en twijfel bij investeerders!
Door de deelnemers van het ImpaktKaffee mee te nemen in de verschillende productontwikkelings- en marktfasen, konden ze identificeren waar ze nu zelf staan met hun product.
Vandaag wegen de individuele inspanningen niet langer op tegen de complexe, onderling verbonden marktuitdagingen. Daarom is samenwerking voor ons de sleutel tot succes. We zijn daarom trotse partner van het 'Wise Capital' van BAN Flanders. Zo kunnen we samen ondernemers in staat stellen om niet alleen hun producten of markten, maar ook hun bedrijven uit te bouwen.
Echte verbinding is voor ons de kern van samenwerking en langetermijn leefbaarheid. Wij noemen dat ‘magie’!Merluno