PlayPass en Weezevent na fusie, gaan samen voor Europees marktleiderschap in het aanbod van cashless toepassingen. Het belgische PlayPass en het franse bedrijf Weezevent, twee belangrijke spelers in het aanbieden van contactloze betaaloplossingen (“cashless”) voor de evenementensector, de sportstadia en breder de entertainment markt, beogen duidelijk één doel.
Het nieuwe geheel, met vestigingen in 6 landen, een honderdtal werknemers en sterke strategische partnerships, is aanwezig op alle continenten en begeleidt jaarlijks meer dan 1.200 evenementen (Rock Werchter, Lollapalooza in Parijs-Berlijn-Chilli, Graspop, Hellfest, Les Vieilles Charrues, Ineos Sport, Dour Festival, Vendée Globe, PSG, Club Brugge, RSC Anderlecht,..) met jaarlijks meer dan 400 MIO euro aan transacties die worden verwerkt via de gemeenschappelijke oplossingen. In 2019 telden beide oplossingen meer dan 5 miljoen unieke cashless gebruikers.
Sinds enkele jaren, revolutioneert het cashless betalen de evenementen. Dit leidt tot betere inzichten voor de organisator die gedetailleerde informatie verkrijgt tot op het niveau van de betaalterminal en de individuele consument. De fan beleving staat centraal door een eenvoudige, snelle en veilige contactloze betaling mogelijk te maken in combinatie met het toegangsrecht in één enkele wristband of kaart voorzien van NFC technologie.
De samensmelting verhoogt de rentabiliteit van beide structuren in een sterke groep die des te sterker staat waarbij de operationele capaciteit centraal staat om hun klanten beter te kunnen bedienen vanuit de kantoren in Parijs, Londen, Madrid, Antwerpen, Lausanne en Montréal. De groep zal blijven investeren in innovatie met een ontwikkelingsteam bestaande uit meer dan 50 in-house dedicated ontwikkelaars.
Volgens Pierre-Henri Deballon, CEO van Weezevent, “David, Dale en hun teams [David De Wever en Dale Hofkens, co-oprichters van PlayPass] delen met Weezevent dezelfde passie en dezelfde visie, en na 8 jaar van gezonde concurrentie is het moment aangebroken om samen een nieuw team te vormen dat sterker, ambitieuzer en vol vertrouwen is naar de toekomst”.
Van zijn kant verklaart, David De Wever, CEO van PlayPass: “De twee bedrijven zijn zeer complementair en de combinatie van zowel know-how als klantenportfolio laat toe om van een echte cashless leider te spreken binnen Europa. Ons doel is om klaar te staan in een post-covid situatie waarbij evenementen terug naar full capacity zullen kunnen gaan, waarbij de adoptie van contactloos betalen in een stroomversnelling zal komen. Het is dus kwestie om klaar te staan voor een sterk groeiende markt en toch te blijven innoveren. De fusie met Weezevent is een opportuniteit voor ons en onze teams om dit samen met onze klanten te realiseren.”
De bedrijven bieden naast het contactloos betalen ook oplossingen van ticketing, accreditatie en toegangscontrole aan.
De fusie vindt plaats op een ogenblik waarbij de huidige sanitaire crisis de hele evenementen sector hard raakt maar die tegelijk ook nieuwe verwachtingen heeft gecreëerd. Met name de mogelijkheid om consumpties vooraf te bestellen, Click & Collect, de sociale distancing of toegangscontrole aangepast aan nieuwe protocollen. Dit zijn actuele vragen en noden waar de evenementen mee geconfronteerd worden, waaraan de nieuwe groep ook in deze moeilijke omstandigheden is blijven werken om deze te kunnen aanbieden.
Over PlayPass (www.playpass.be)
e-mail: contact@playbass.be
Over
Weezevent en PlayPass rusten meer dan 250.000 organisatoren van evenementen en vaste locaties uit met hun technologische innoverende toepassingen gaande van ticketing, accreditatie, cashless betalingen, toegangscontrole en CRM. De 2 bedrijven samen geven jaarlijks meer dan 20 miljoen tickets uit voor verschillende soorten evenementen: beurzen, concerten, conferenties, sportwedstrijden,…, en vnl van elk soort grootte, van enkele deelnemers tot meer dan 100.000 unieke bezoekers. Door meer dan 300 festivals (Rock Werchter, Dour, Graspop, Rock en Seine, Hellfest, Lollapalooza in Parijs-Berlijn-Chilli, Vieilles Charrues…), de grotere voetbalclubs (PSG, Club Brugge, Anderlecht…), en menige andere grotere evenementen te voorzien van een gedematerialiseerde betaaloplossing te voorzien, behoren Weezevent en PlayPass tot de wereldtop in de entertainment wereld. De groep heeft verschillende awards gekregen o.a. de FAST500 EMEA en Beloftevolle onderneming van het jaar (De Tijd, EY, BNP Paribas en de Vlaamse overheid). Voor meer info : weezevent.com en playpass.be.