Wise Women 'De vrouw van 1 miljoen'


Véronique, vertel ons! Waarom moest je de vrouw van 1 miljoen schrijven?

Het idee om naast het UCLL Female founders acceleratorprogramma ook een boek te schrijven, viel me in doordat sommige onderneemsters besloten om niet deel te nemen om praktische redenen. Acht lange avonden vrijmaken in een tijdsspanne van een aantal maanden bleek soms niet haalbaar. Daarnaast stond een boek schrijven al sinds het begin van mijn professioneel bestaan op mijn bucketlist. Alleen had ik lang geen idee welk boek dat dan moest worden. Na de eerste editie van het acceleratorprogramma besefte ik dat ik niet langer hoefde te zoeken naar een thema. Dat onderneemsters schipperden tussen wel/niet deelnemen om dan af te haken was het laatste duwtje in de rug dat ik nodig had.

Het boek is bedoeld als een begeleiding om jouw roadmap naar en voorbij €1 miljoen omzet uit te stippelen en vooral in de praktijk om te zetten. Volg je het programma, is het een sweet reminder. Zoniet is het een Do It Yourself-gids die je een aantal inzichten aanreikt waarmee je zelf aan de slag kunt. In ieder geval ben jij diegene die het doet. Ongeacht de mensen en middelen waarmee je je omringt. Niemand kan jouw succes op haar of zijn conto schrijven. You’re in the driving seat, so try and enjoy the ride.

Welke lessen neem je mee voor jezelf?

De onterechte rem van jezelf halen. Bij elke twijfel jezelf terug in gang zetten. Je droom stretchen als je groeiambities hebt. Jezelf goed omringen, blijven zoeken tot je de juiste mensen rondom jou hebt. 

De vrouw van 1 miljoen
De vrouw van 1 miljoen

Vrouwelijk ondernemerschap versus vrouwelijk investeerderschap; nog werk aan de winkel? Waar is er al vooruitgang gemaakt?

Heel wat werk aan de winkel. Langs investeerderskant zijn initiatieven zoals de aandacht voor de thematiek van BAN Vlaanderen of fondsen als We are Jane, die bewust op zoek gaan naar vrouwelijke investeerders, baanbrekers. Ook vrouwen hebben kapitaal voorhanden om te investeren in bedrijven maar kennen soms te weinig de mogelijkheden of de voordelen en risico’s verbonden aan dit soort investeringen of beleggingen voor de toekomst. Er is nog heel wat awareness en (financiële) opvoeding nodig. Je ziet in het buitenland heel wat initiatieven ontstaan die vrouwen aanmoedigen om hun teen een eerste keer in het dat water te steken, om kleine bedragen te investeren. Voor vrouwelijke investeerders anderzijds is er een rol weggelegd als voortrekkers, als rolmodellen. Zij kunnen, door zichtbaar te zijn, de weg vrijmaken voor al wie twijfelt of gewoon geen weet heeft van die optie. 

Voor onderneemsters zou het komaf maken met zelftwijfel, beperkingen en te klein denken helpen. Ik merk bij onderneemsters die in de beginfase van hun bedrijf zitten ook vaak dat ze moeite hebben om te focussen. Ze durven hun ondernemersactiviteit niet altijd op de eerste plaats zetten omwille van allerhande redenen: een andere job, last van teveel ideeën, … En je hebt een laserfocus nodig om succesvol te zijn. Groei komt niet vanzelf. Groei komt omdat je aandacht blijft geven aan je bedrijf. Vrouwen denken ook veel te lang dat ze het alleen moeten doen. Zonder hulp, zonder mensen, zonder externe middelen. Dat staat groter en groot genoeg denken in de weg want je blijft met je voeten in de klei hangen.

Wise Women round table met Véronique Bockstal op de BA DAY 18.11.2021
Wise Women round table met Véronique Bockstal op de BA DAY 18.11.2021

Wat stel je in de eerste plaats voor? Welke zijn de kleinste stapjes die er te nemen vallen?

Het antwoord zit ook al een beetje in de vorige vraag. Het start altijd bij de bewustwording van wat niet zo goed lukt. En daar iets mee doen. We moeten de underfunding van vrouwen blijven belichten, tot het schaamrood op eenieders wangen roodgloeiend staat omdat we zoveel talent niet laten renderen (om het in investeerderstermen te zeggen), dat we anno 2022 nog niet verder staan.

En er is zeker ruimte voor een Masterclass reeks rond pitchen voor vrouwelijke ondernemers, maar waarbij de beide kanten van de tafel worden uitgenodigd. Die staat in de steigers bij UCLL en daar staan we open voor partners. 

Hoe krijgen we onze mannen mee? 

We moeten elkaar beter leren begrijpen en de misvattingen die er langs beide kanten leven bespreekbaar durven maken. Als vrouwen die pitchen weten waar mannelijke investeerders op tikken, kunnen ze dat wat meer naar voor halen in hun verhaal. Maar ze kunnen ook de angel eruit halen door vooraf te stellen dat ze een aantal dingen willen vertellen of anders willen aanpakken die voor hen belangrijk zijn. Omgekeerd kunnen mannelijke investeerders hun gebruikelijke bril even opzij zetten. De dingen waarop ze meestal afhaken bij vrouwelijke ondernemers open bespreken en hen een nieuwe kans geven om te pitchen. 

Het playbook werd destijds door mannen opgesteld. En het ecosysteem kleurt nog te eenzijdig wit, mannelijk en vaak ook grijs. Er is geen right or wrong … Het gaat om mensen die een ondernemersdroom waar willen maken en daarvoor middelen nodig hebben. En investeerders, M/V/X, die geld veil hebben om naast de ondernemer, zelf ook beter te worden van die droom.

Meest Recente Posts

Hoe kunnen wij u helpen?

Dolores eos qui ratione sequi nesciunt neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet consectetur.Dolores eos qui ratione sequi nesciunt neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet consectetur.

CONTACTEER ONS

Hoe kunnen wij u helpen?

Wilt u graag kennis met ons maken? Graag! Neem gerust contact met ons op, zodat we op zoek kunnen naar een samenwerking. We kijken er alvast naar uit.

CONTACTEER ONS

In de kijker

Hoe kunnen wij u helpen?

Wilt u graag kennis met ons maken? Graag! Neem gerust contact met ons op, zodat we op zoek kunnen naar een samenwerking. We kijken er alvast naar uit.

CONTACTEER ONS