Belgische producent baby-draagzak ‘izzzi’ breidt marketing activiteiten uit. De oprichters en investeerders zijn goed voor 250K, PMV goed voor 150K.
Business Angels Netwerk (BAN) Vlaanderen heeft de jonge Belgische onderneming Damasi bijgestaan tijdens het verwerven van een lening cofinanciering door Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV). De oprichters, samen met twee ervaren ondernemers enerzijds, en PMV anderzijds, investeren samen 400K. Het kapitaal moet de marketingactiviteiten ondersteunen om izzzi voor te bereiden een wereldspeler te worden. Damasi produceert ‘izzzi’: een zelfontworpen draagzak voor baby's die flink wat voordelen biedt ten opzichte van bestaande producten. De jonge onderneming hanteert een intelligent retail model dat sterk de nadruk legt op de unieke kenmerken en voordelen van zijn product.
Co-founder Peter Van Riet heeft een gereputeerde eigen ontwerpstudio wanneer hij eind 2018 besluit een eigen product te ontwikkelen en te vermarkten. ‘We werkten voor uiteenlopende sectoren maar onze activiteiten werden gestaag minder boeiend. We wilden weer ruimte voor ontwerp en innovatie en besloten zelf iets op te bouwen rond een idee dat we naast de onderneming ontworpen hadden. Vennoot Peter Steenwegen en ik hebben een idee voor een babydraagzak gelanceerd en daarvan een product gemaakt. Midden 2019 hebben we dan met 250K euro uit eigen middelen en uit een banklening Damasi BV opgericht met izzzi als merk.’
De grootste uitdaging bleek om izzzi te laten voldoen aan Europese en internationale normen. Een gespecialiseerd team werd samengesteld, tests en administratieve procedures namen het grootste deel van 2020 in beslag met aan het einde van dat jaar de uiteindelijke productlancering. De verkoop gebeurde eerst via een eigen webshop maar de onderneming bouwde daarnaast ook een kanaal uit om via de detailhandel te verdelen. De verkoop is gestart in Bernelux en US, verdere uitbreiding wordt in een volgende fase voorzien.
'De marktintroductie van het product maakte dat we feedback kregen van onze klanten. Gebruikers lieten ons weten dat izzzi vele voordelen heeft op bestaande producten: de draagzak laat toe borstvoeding te geven, maar ook om comfortabel in de sofa te zitten met een rustende baby.’ Deze geven een hele nieuwe dimensie aan het dragen van baby’s. 'We zien dat izzzi zeer intensief word gebruikt doorheen de ganse dag, zowel buiten als binnen.’
'De productie, distributie en marketing van een product met dergelijke toegevoegde waarde vergen kapitaal. De oprichters hebben twee externe investeerders aangetrokken, maar we wilden ook aanspraak kunnen maken op cofinanciering door een PMV. ‘Ik kende BAN Vlaanderen uit mijn achtergrond als ondernemer en heb het netwerk aangesproken om contacten te leggen met PMV. BAN Vlaanderen heeft het traject begeleid en ons bijgestaan in de onderhandelingen,’ vertelt Van Riet.
Over Damassi (www.izzzi.com)
Het kersverse Antwerpse merk izzzi introduceert een innovatieve draagoplossing voor newborns. Ontworpen om alvast één ding te vergemakkelijken tijdens het prille ouderschap: geen gehussel met klikken of knopen tijdens stressvolle momenten. De nieuwe manier van dragen stelt gebruiksgemak voorop. Met enkele eenvoudige handelingen zijn jij en je baby in een mum van tijd in en uit izzzi. Een onmisbare draagbuddy voor jonge ouders. izzzi to love, move, use, switch, store, protect & wear!