Een tweede Business Angel van BAN Vlaanderen stapt met zijn ervaring en netwerk in de onderneming ViaTim. ViaTim rondt een kapitaalsverhoging van -in totaal 1 miljoen euro- af en bereidt een volgende stap in de Belgische markt voor. De nieuwe angel vervoegt Thomas Vanagt die midden 2020 als eerste Belgische angel in de onderneming stapte.
ViaTim formaliseert gelijklopend zijn activiteiten in België door de oprichting van een Belgische BV. Het kondigt tevens de eerste overeenkomsten met transporteurs aan.
De onderneming staat op het punt om door te breken op een ogenblik dat de Belgische regering een CO2-neutrale of zelfs -vrije ‘Last Mile’ hoog op het agenda zet.
Het Nederlandse ViaTim is in zijn thuismarkt intussen een gevestigde naam. Het beheert een netwerk van lokale punten bij particulieren waar vervoerders, pakjes kunnen aanleveren en van waaruit deze verder verdeeld worden in de wijk. ViaTim komt voort uit de frustratie dat pakketten al te vaak bezorgd worden op een moment dat de ontvanger niet thuis is.
ViaTim trok dankzij BAN Vlaanderen vorig jaar business angel Thomas Vanagt aan. Vanagt hielp ViaTim de Belgische lancering voorbereiden en blijft aan boord met zijn expertise op het vlak van duurzaam ondernemen.
De instap van een tweede investeerder en de oprichting van ViaTim BV vormen het sluitstuk van de opstart in België.
CEO Michiel Nieuwkerk: 'De Belgische regering kondigt rond deze tijd aan dat ze wil streven naar een CO2-vrije Last Mile. Deze ambitie valt perfect samen met onze plannen om zo weinig mogelijk ecologische belasting op woonwijken te leggen. We werken vandaag samen met DPD, dat deze visie ook deelt. We willen gaan samen werken met alle vervoerders in België.'
De eerste honderd punten zijn ondertussen al live in Vlaanderen, welke op 15 Februari werd gevierd met een bezoek van de Minister aan het eerste ViaTim Punt in Deinze . De onderneming wil tegen het einde van 2022, 750 punten operationeel hebben in heel België. Hiervoor is het vandaag volop bezig met het selecteren van kandidaten.
ViaTim is sedert vorig jaar gegroeid van 300 naar 600 ‘punten’ en brengt in Nederland nu 250.000 pakketten per maand naar bestemming via dit netwerk. We spreken hier van een vervijfvoudiging. De onderneming is winstgevend. Het spreekt voor zich dat dezelfde ambities ook voor de Belgische markt gelden.